Generationer

Fredrik Swartling

Reinhold Swartling

Historia

Det här fotografiet föreställer grundaren av Swartlings Ridskola, min brors och min farfarsfar Reinhold Magnus Swartling på den tiden han tjänstgjorde vid Smålands Husarer som ryttmästare 1888, här på tjänstehästen Orlando. Uniform modell äldre med plym och kartusch, hästen med snäckbetsel och valltrapp.

/Gunilla Swartling

Swartlings Ridskola grundades 1905, då beläget bakom Stockholms Stadion, av Reinhold Swartling Sr efter det att han avslutat sin bana som ryttmästare vid livhusarerna i Eksjö, samt tjänstgjort som ridlärare vid Ridskolan Strömsholm. Ryttmästare Swartling tränade ryttare på hög nivå, spansk skritt, piaff, passage och piruetter var självklara ingredienser när han utbildade hästar och ryttare.

Gunilla Swartling

Fredrik Peje Swartling

Christopher Swartling

Sonen Fredrik Swartling gick i sin fars fotspår. Tjugoett år gammal arbetade han som förste beridare vid den klassiska Ridskolan Berliner Tattersall i Berlin. Fyra år senare övertog han Swartlings Ridskola efter sin far och drev den fram till 1942. Fredrik Swartling fick tre söner.

Reinhold Swartling var den av sönerna som fortsatte driva Ridskolan efter sin far. Reinhold flyttade verksamheten till A1:s stallar bakom militärhögskolan på Valhallavägen. Under mitten av 50-talet flyttades verksamheten till generalstabens stall, på Valhallavägen 99. Vid sidan av ridskoleverksamheten skapade Reinhold sig en lysande karriär som tränare, ägare och uppfödare av galopphästar. Som mest fanns det 80 galoppörer som tävlade i familjens lila vita dress runt om i Skandinavien. Reinhold var segerrikaste hästägare fyra gånger under 60-talet. 1966 var han dessutom vinstrikaste tränare och svarade för hela 82 vinnare, ett rekord som stod sig in mot 2000-talet.

1985 övertogs Ridskolan av Reinholds två barn Gunilla och Fredrik, som har drivit den tillsammans fram till år 2005. Fredrik Jr startade sin bana som jockey när han 12 år gammal började rida kapplöpningar i Norge. Fredrik/Peje red med Norsk licens på Täby Galopp då åldersgränsen var 15 år i Sverige. Sedermera blev han både amatörchampion och lärlingschampion samt tränare på Täby Galopp. Både Gunilla och Peje har utbildat sig till ridlärare vid Ridskolan Strömsholm. Gunilla har dessutom genomgått häst– och ridutbildning på Flyinge Hingstdepå.

Mellan 2006 och 2015 drev Gunilla och hennes son Christopher ridskolan vid Löttinge Gård i Täby. Från ht 2012 även ridskolan vid Ryttarstadion i Stockholm.

Swartlings Ridskola erhöll 1991 utmärkelsen Årets Ridskola av Ridskolornas Riksorganisation, med motiveringen:
- “En ridskola med bästa tillämpliga idé i en väl fungerande helhet med stor betydelse för ridskolebranchen.”